František Kupka: Cesta k Amorfě

Výstava mistra abstrakce v Salmovském paláci

Kdy: 10:00–20:00

Kde: Hradčanské náměstí 1, Praha 1

Vstupné: sleva 50%

 

Výstava František Kupka. Cesta k Amorfě. Kupkovy salony 1899-1913 představuje specifickou a jedinečnou cestu Františka Kupky k nefigurativní malbě. Je založena na prezentaci děl, která Kupka vystavoval na pařížských salonech do roku 1913 – ukazuje tedy ta díla, která Kupka sám považoval za hotová a definitivní. Skrze jednotlivé kapitoly výstavy (salony, jichž se Kupka účastnil) tak sledujeme postupné řešení různých problémů a otázek, se kterými se autor vyrovnával, až po klíčový rok 1912, kdy na Podzimním salonu vystavil Amorfu, Dvoubarevnou fugu a Amorfu, Teplou chromatiku. Tento rok bývá uváděn jako zrod abstraktního malířství. Výstava se tedy zaměřuje na Kupku veřejného, prezentujícího se v pařížských salonech – tvůrce majícího svůj vlastni umělecký koncept a svoji strategii, které takto manifestoval a obhajoval. Jako určitá analogie jsou představena i dvě díla, která byla roku 1912 rovněž vystavena v sálu XI Podzimního salonu (Jean Metzinger, Tanečnice v kavárně, 1912; Albert Gleizes, Muž na balkoně, 1912).

Výstava je připravena jako připomínka sta let od otevření Podzimního salonu v roce 1912, pozoruhodné a pro dějiny světového výtvarného umění zásadní události.

 

Komentovaná prohlídka – Cesta Františka Kupky k abstrakci

Kdy: od 11:00

Cena: zdarma k platné vstupence

Doba trvání: 45 min.

Místo setkání: u pokladny 

 

Salmovský palác

Salmovský palác je klasicistní trojkřídlá budova palácového typu s čestným dvorem na Hradčanském náměstí. Stavbu nechal provést v letech 1800 až 1811 pražský arcibiskup Vilém Florentan, kníže Sal-Salm, podle návrhu Františka Pávíčka (Pawitschka) na místě, kde před tím stálo několik menších šlechtických sídel. Původně se mělo jednat o luxusní bytový dům, jenž od roku 1811 náležel Schwarzenbergům, kteří jej spojili se sousedním Schwarzenberským palácem. V roce 2004 převzala objekt Národní galerie v Praze, která jej zrekonstruovala pro potřeby své expozice a navázala tak na rekonstrukci vedlejšího Schwarzenberského paláce.